Oskar Fischinger

1900 - 1967

kep1 kep1 kep1

kep2

TÖRTÉNET
A XX. század elején járunk. A film még nem azt jelenti, mint számunkra, egy évszázaddal később. Másféle eszközök és technikák, gyermekcipőben járó kísérletezések, bontakozó új irányzatok. A művészeti alkotások valódi megértéséhez keletkezésük történetének, hátterének ismerete is fontos. Az unalomig emlegetett ipari és politikai forradalmak. Sorsfordító háborúk és békék. Gépek és emberek.
Az avantgárd művészeti irányzatokra jellemző nonfiguratív képi világ és gondolkozás nagyban meghatározta a még konvenciók nélküli új médiumhoz, a mozgóképhez való viszonyulást. Az adott körülményeket figyelembe véve az absztrakt kísérleti film kialakulása nem meglepő, már csak azért sem, mert a klasszikus képzőművészeti műfajok avantgárd törekvéseinek jelentős része koncepciójából eredően kapcsolódott a mozgáshoz. Így a technikai feltételek megteremtése után már csak karnyújtásnyira volt a tényleges mozgóképes megvalósítás, amely a társművészetekkel továbbra is szorosan összefonódva teret adott az idővel, ritmussal, fénnyel és a puszta geometrikus formákkal való játéknak. A kísérleti filmek készítői az abszolút alkotói szabadságot részesítve előnyben távol maradtak az irodalmi feldolgozások, a történetmesélés és általában a narráció kötöttségeitől.
Az avantgárd irányzatok térhódításának idején a szabad művészi önkifejezés tekintetében Németország és Franciaország volt a vezető. A franciák a dadaizmus és a szürrealizmus jegyében alkottak, és ennek megfelelően a már létező valóságot értelmezték át, miközben a németek formai és geometriai szabályok alapján, a szuprematizmus, a Bauhaus és az expresszionizmus irányából közelítettek. A német absztrakt kísérleti film négy meghatározó alakja, Walther Ruttmann, Hans Richter, Viking Eggeling és Oskar Fischinger megteremtette az abszolút film irányzatát, melyet a figuratív látvány és a narratív megközelítés teljes elutasítása, valamint a mozgással, fénnyel és ritmussal való kísérletezés jellemez, más szóval a film minden konkrét tartalomtól mentes formanyelvének kutatása és alkalmazása. Ugyancsak az ő nevükhöz fűződik a vizuális zene műfaja is, amely az absztrakt mozgókép és a zene kapcsolatának lehetőségeit vizsgálja. ld.
AVANTGÁRD
francia - dada, szürrealizmus
német - szuprematizmus, expresszionizmus (és még több)
ENTARTETE KUNST
ELFAJZOTT MŰVÉSZET
Cenzúra, ítélet és furcsa megmenekítés
ek (Franz Marc - Blaues Pferd)
Valamiképpen a negatív reklám is reklám...
-- videó --
ÉLETÚT
Ezerkilencszáz nyári napfordulója. A németországi Geinhausenben világra jön egy majdani művészférfi, az absztakt filmkészítés neves alakja. Oskar Fischinger életműve gazdag. Sok száz grafikát, festmémnyt és több tucat mozgóképet hozott létre. Tizenévesen zenei pályára készült, hegedült. Fiatal kora és gyenge egészségi állapota megmentette a világháborús katonai szolgálattól, de a háború hatásai nem kerülték el. Nem maradt zenész terveinél, műszaki rajzolónak tanult. Az első világháború utáni évek fordulatot hoztak számára. Vizualitás, dallamok, formák, ütemek, idő. Látva a lehetőséget kézügyessége és zeneszeretete ötvözésére, az absztrakt filmkészítés felé fordult. Walther Ruttmann Lichtspiel Opus I. című alkotása - valamint annak első nyilvános előadása - komoly hatást tett rá. Ruttmann kompozíciói, valamint Viking Eggeling bonyolult formavilága lelkesítette és egyben egészen eltérő dolgok alkotására is sarkallta. Elhagyta állását és Münchenbe ment. Korai munkái a legradikálisabbak.
Karrierje ezen szakaszában reklámfilmek készítésén is dolgozott - példaként hozható a Muratti cigaretta 1934-es ikonikus reklámja. Ez nem csupán megélhetést biztosított számára, de lehetőséget is, hogy a legmodernebb eszközökkel dolgozzon. A huszas években új eljárással állt elő, mely terméseit Wachsexperimenten néven ismerhettük meg.
1929- ben Fritz Lang Frau im Mond c. filmjének forgatásán, munka közben lábát törte. Sérülését követő kórházi kezelése alatt szénnel rajzolt. Ez több mint egy tucat tanulmány elkészültéhez vezetett. Tanulmányaiban különböző vizuális problémákat járt körbe, miközben egyre szélesebb körben ismertté vált.
A harmincas évek elejétől színes eljárással dolgozott - a GasparColor technikával - amelyet Gáspár Béla magyar mérnökkel fejlesztett ki, és amely az amerikai Technicolor méltó európai riválisa volt.
A német nemzetiszocialista művészetpolitika nem támogatta munkásságát, mivel a hatalom az avantgárd mozgalmat, az absztrakt művészetet – hivatalosan és a nyilvánosság előtt legalább is - elítélte. Megszületett az elfajzott művészet/entartete kunst kifejezés. Kezdetben ugyan el tudta kerülni a hatalommal való konfrontációt oly módon, hogy filmjeit nem absztraktnak, hanem ornamentálisnak nevezte, mégis viszontagságos évek vártak rá. "Átevezett" egy másik földrészre, ám Amerika sem a könnyű sikerek földje. Megmenekült egy politikai elnyomástól, de igazi alkotói szabadságra sokára lelt. Az anyagi források és a megbízók lettek új keretté. Az 1930-as évek végén stúdiómunkákat végzett - Paramount (1936), MGM (1937) és Disney (1938-9). Ez komoly nehézségek elé állította és csalódásokat is tartogatott számára.
Késői éveben a nagyobb térrel kecsegtető papír és vászon alapú technikákhoz fordult, és olajfestményei ki is követelték a maguk elismerését.

op

MOZGÓKÉP
költségek - anyagigény - terjeszthetőség
tőke - szabályrendszer - cenzúra
komplex problémák és kérdések
FILM
AVANTGÁRD – nonfiguratív – még nincsenek konvenciók – mozgókép mint új médium – alkotói szabadság – nem narratív
FILM
ABSZOLÚT - Az abszolút film: muzsika a szemnek. Tényleg, valamiképpen analógiáját adja annak, amit a zene, minden történéstől független ritmusokat; minden létnek és történésnek alapvető törvényeit. Magasbatörő, lesüllyedő, összekuszálódó, külön váló, párhuzamos vonalak és formák, tehát tisztára látási momentumok, ha mozgásban vannak, éppenúgy képesek minden történéstől szabad változások és érzelmek kifejezésére és közlésére, mint a muzsika. ld.
GOOGLE DODDLE - FISCHINGER 117
mbw
Google, mint kezdet
Oscar Fischinger 117. születésnapján a Google gondoskodott róla, hogy mindenki értesüljön a tényről, hogy Oscar Fischinger 117. születésnapja van. Az interneten szörfölők egy részét egy egyszerű, mégis zseniális játék tartotta lázban.
Én magam is sokat időztem akkoriban ezen az oldalon. Nem vagyok mestere (még csak nem is értek hozzá) mégis zenéket komponáltam. Ennek a gátlásoktól és perfekcionista késztetésektől mentes kísérletezésnek az emlékét szívesen őrzöm. Több dallamot is létrehoztam, melyeket szélesebb körben is szívesen megmutattam volna, egy szerencsétlen kattintás azonban lenullázta az ügyet. Évekkel később, újabb próbálkozásomnál már sokkal előrelátóbb voltam – vagyis azt gondoltam, hogy „na majd most”. Ismételten kiméricskéltem "pákk-timm-pákk-támm-tám-tá-rámm", majd beüzemeltem egy screen recorder programot. Hadd szóljon! Csakhogy nem szólt. A felvétel néma volt, nem rögzített hangot. A hang elszállt, a kép megmaradt. Vizuális zene. Ekkor értettem meg, miről is okoskodtam mindaddig. Lehajtottam a laptopom képernyőjét és örültem a tapasztalatnak.
-- katt --
ABSZTRAKCIÓ
az a valami, ami izé... a művészetben... akár az.
MÜNCHEN-BERLIN WANDERUNG
München-Berlin zarándoklat - 1927
1927 nyarán Oskar Fischinger Münchenből Berlinbe gyalogolt. Számomra ez az akciója kiemelt jelentőséggel bír - 1000 kilóméteres zarándokút megtételére saját életemből is tudok példát hozni. Gondolatébresztő és lelkesítő, ahogyan Fischinger fordult a témához. Egy ilyen út megtéleléhez nyomós indok szükségeltetik. A művész így fogalmazott: Engem a szabadságvágy hajtott. Ki akartam törni a béklyóimból, e hosszadalmas túrával egészségesebbé akartam válni, miközben elszakítom magamat Münchentől. Sikerrel legyalogoltam több, mint 1000 kilómétert Berlinig, mindig a „hátsó utakon” menve, mindig saját erőmből – nem vonattal vagy más járművel. Minden egyes nap nagy távokat tettem meg. Láttam csodálatos tájakat, találkoztam barátságos emberekkel, farmerekkel és munkásokkal, itt és ott cigány emberekkel. Jól kijöttem velük, remek beszélgetések kerekedtek. Sokkal kisebbek a különbségek ember és ember közt, mint azt általában gondoljuk. Azt kell mondanom, hogy az emberek mindenütt egyformák. Lehetnek különbségek persze, de ezek karakterből és temperamentumból eredőek, és mindenütt jelen vannak. Repülőgéppel ez [az 1000 kilóméter] egy nevetséges táv, körülbelül két és fél óra München – Berlin, ám az én utam három és fél hétig tartott – mezőkön, hegyeken keresztül, át a Dunán, erdőkön, falvakon és ismét hegyeken, melyek magasságából letekintve minden végtelenül aprónak tetszik. (angol forrásszöveg)
mbw
-- videó -- attach_file
RAUMLICHTKUNST
"Térfényművészet" - 1926
László Sándor (Alexander Laszlo, 1895–1970) magyar zeneszerző szín-fény-zene kísérletei közel álltak Fischinger világához. A két művész 1923-ban ismerkedett meg egymással. Együttműködésük eredményes és emlékezetes. 1926-ban közös multimédia (intermédia?) előadásokkal álltak elő. Fischinger absztrakt filmjei, színes fényjáték, László zenéje.
Fischinger később – ezeket továbbgondolva – önálló előadás-sorozatba fogott, melyet Raumlichkunst (tér-fény-zene) néven ismerünk. 35 mm-es vetítőgépek, színszűrők, fekete-fehér és színezett, kézzel festett filmtekercsek használatával olyasmit alkotott, mely más művészekre is ösztönzőleg hatott.
2012-ben készült el egy három vetítőgépes HD rekonstrukció. (kiadvány)
mbw
-- videó --
SZÍNES FILM
Csendes kezdet.
-- videó --
GUGGENHEIM
MÚZEUM ÉS ALAPÍTVÁNY
-- katt --
KREISE
"Körök" - 1933-1934
A politikai hatalom elnyomásában ezt a művet - melyet Európa első színes (GasparColor) filmjei közt tartunk számon - reklámként definiálva hozta létre.
Fischinger a GasparColor technikát magas szinten űzte, és ő maga is bevonódott a fejlesztésébe.
A film két hiteles verzióban létezik.
kreise
-- videó --
KOMPOSITION IN BLAU
"Kompozíció kékben" - 1935
Fischinger életművében fontos helyet foglal el ez a mozgóképes alkotás. Többek közt ezzel vonta magára Hollywood - és a Paramount - figyelmét. Tökéletes hangvizualizáció, amely teljesen újszerűen, kiterjesztett térben kezeli a zenét. Elkészülte után nem sokkal Amerikába utazott.
kib
-- videó --
AN OPTICAL POEM
"Optikai költemény" - 1937
Legismertebb alkotásainak egyike, mely a Metro-Goldwyn-Mayer kötelékében készült el, zeneszerzőnk, Liszt Ferenc II. magyar rapszódiájára.
op
-- videó --
Ha kell egy kis Fantázia...
1939 - 1940
Nagyon valószínű, hogy Walt Disney Fantasia című rajzfilmjét többen látták, mint bármilyen más vizuális zenei produkciót. A film létrehozásában sok szakember működött közre. A sokféle elképzelésből tetszetős, de meglehetősen banális szekvenciák kavalkádja bontakozik ki, hiszen ez a film, amelyet 1939–1940-ben dobtak piacra, alapvetően kommerciális termék volt. Oskar Fischinger és Jules Engel, akiknek ugyan jelentős szerepük volt a Fantasia megalkotásában, akárcsak sokan mások, nincsenek feltüntetve a film főcímlistáján. Oskar Fischinger készítette a képsorrendet és a speciális animációs mozgásokat a Bach Toccata és fúgájának jelentős részére, még mielőtt (egyebek közt tiltakozásul a vázlatait ért módosítások miatt) felmondta volna állását Disneynél. Mégis újra és újra az ő filmjeit vetítették a rajzfilmes csapatnak, s így hatása a negyvenes években mindvégig érezhető maradt. ld.

op
-- videó --
MOTION PAINTING no. I.
"Mozgásfestmény" - 1947
Fischingertől megszokott aprólékossággal - ecsetvonásonkénti felvételek útján - készült színes mozgóképes alkotás,
mellyel elnyerte az EXPRMNTL - kísérleti filmes fesztivál nagydíját.
mp mp
-- videó --
OLAJFESTMÉNYEK
Absztrakció vásznon
Lassan elfordult addigi közegétől - melyet sohasem szeretett igazán - és állóképekként megmaradó festményekben folytatta művészetét.
op
LUMIGRÁF
"Fényíró"
Oskar Fischinger építette gépezet.
Általa előadott darab nem maradt fenn, de felesége, Elfriede Fischinger későbbi játéka rögzítésre került.
lum
-- videó --
Walther Ruttmann - Lichtspiel Opus I.
Walther Ruttmann (1887–1941)
A korai német mozgóképművészet kiemelkedő személyisége. Építészként kezdte pályáját, de kiváló hegedűs és csellista is volt. Vizuális művészként absztrakt festészettel és grafikával foglalkozott, ám ezzel az ezerkilencszáztízes években felhagyott, mondván, hogy a hagyományos festményt nem lehet mozgásba hozni. Innentől kezdve egész munkásságát a mozgóképnek szentelte.
Fischingerhez hasonlóan dolgozott együtt Fritz Lang filmrendező és forgatókönyvíróval. Tehetségére a nemzetiszocialista propagandagépezet szintén igényt tartott, volt időszak, amikor a német erőket méltató filmeket készített. A kor kiemelkedő alkotóihoz hasonlóan igen sokoldalú volt, operatőri és rendezési feladatokhoz is értett. A politikai szemszögből vitatott, de mégis elismerendő német film-nagyasszony, Leni Riefenstahl munkatársaként is dolgozott.
Életművéből kiemelendő alkotás a Berlin, egy nagyváros szimfóniája c. film, melyről a megjelenés évében, 1927-ben Kassák Lajos így írt: a legfilmesebb film, ami eddig a közönség elé került. (...) A filmnek nincs novellisztikus tartalma, nincs tendenciózus társadalmi beállítottsága, félreérthetetlenül önmagáért való, a filmalkotás jelentôségét reprezentáló produktum. Nem elbeszél, hanem megtörténik. Az élet játéka a síkon, a szemeinken át jön el hozzánk, és elfelejteti velünk háttérbe szorult halló-, tapintó- és beszélőszerveinket. ld.
Fényjáték I. (1921)
Egyik korai alkotása, az első nyilvánosan vetített absztrakt film volt, és komoly elismerést váltott ki szakmai körökben. A film egyszerű formák kiegyensúlyozott, harmonikus mozgása, amőbaszerű elemek tűnnek fel, haladnak át a képen, íves és szögletes alakzatok váltják egymást, mindez kiváló képkompozícióval és ritmusban megvalósítva. A műnek három folytatása készült, Lichtspiel Opus II, III, IV címmel, amelyeket szintén értékes alkotásként tart számon a mozgóképtörténet. A filmek technikája pontosan nem ismert, a korabeli leírások különböző megoldásokat emlegetnek, miniatűr festett üveglapok vagy gyurmaformák, esetleg tükrök használatát feltételezve. A vetítéseket maga Ruttmann kísérte hegedűjátékával. ld.
ruttmann
-- videó --
Viking Eggeling - Symphonie diagonale
Viking Eggeling (1880-1925)
Svéd származású avantgárd művész, filmkészítő. Az abszolút film és a vizuális zene úttörője.
Diagonális szimfónia (1924)
Eggeling elsőként alkalmazta a tiszta formák ritmikus mozgásának kifejezésére a filmet. Ezzel egy teljesen modern, új stílust alakított ki, és felfedte a filmben rejlő egyik legérdekesebb lehetőséget. ld.
A fényből és a mozgásból indul ki. A vásznon azonban nem emberek, nem is a természet jelenségei váltakoznak, hanem különböző formák, színfoltok, vonalak merülnek fel, bontakoznak ki, olvadnak egymásba, küzdenek egymással, éppoly elvontan és megfoghatatlanul, mint valami szimfónia dallamai.
ld.

eggeling
-- videó --
K!
Kassák Lajos (1887-1967)
-- katt --
INSPIRÁLVA
Számtalan szöveg, leirat, kép, videó. Egy olyan témában kutatni, mely őszinte érdeklődéssel tölt el minket, igazán jó dolog. Még ahhoz is talajt adhat, hogy hirtelen felindulásból elkövessünk egy rajz-sort. Egy komplexebb, jelen téma inspirálta mű létrehozásán dolgozom, kapcsolódó tanulmányom alább látható.
mine